-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8152 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر فرزند يا همسر انسان در خانه، موسيقي و صداي نوار را بلند كنند كه بقية اعضا مجبور به شنيدن آن باشند و چاره اي هم ندارند، آيا آنان هم گناه مي كنند؟ در صورتي كه پند و نصيحت فائده اي ندارد، چه بايد كرد؟

وظيفة انسان در قبال گناه، امر به معروف و نهي از منكر است، ولي اين فريضه مانند واجبات ديگر شرايطي دارد كه با وجود آن، بر عهدة انسان قرار مي گيرد. از نظر فقها يكي از شرايط وجوب امر به معروف و نهي از منكر، احتمال تأثير است. با علم به عدم تأثير، تكليف ساقط مي باشد. حضرت امام خميني(ره) در پاسخي نظير سؤال فوق فرموده اند: اگر مأيوس از تأثير باشيد، تكليف ساقط است.[6]

و در جاي ديگر فرموده اند: (امر به معروف و نهي از منكر) در فرض احتمال اثر و اجتماع ساير شرايط، واجب است.[7]

اگر پند و نصيحت اثري ندارد، از طريق غير مستقيم وارد شويد و به نخستين سطح از امر به معروف و نهي از منكر كه نشان دادن ناخشنودي از گناه در رخسار است، عمل كنيد. فرزند در خانه از پدر و مادر الگو برداري مي كند، از اين رو تغيير رفتار پدر و مادر نقش عمده اي در اصلاح فرزند دارد. شوهر به خاطر غرور و خودبيني زير بار موعظه و پند و اندرز همسر نمي رود و حتي در برابر آن واكنش نشان مي دهد، ولي همسر آگاه و دور انديش مي تواند از طريق محبت، دل شوهرش را تسخير كند. در آن شرايط او ناخودآگاه تسليم همسرش خواهد شد.

نكتة ديگر: فراهم كردن زمينة دوستي با افراد متدين و خوش فكر است.

همسر و فرزندتان از دوستان خود بيشتر متأثر مي شوند. مشاهدة زندگي كساني كه مورد علاقه آن ها باشند و در عين حال به مسائل اخلاقي پاي بند باشند، پرهيز از ناهنجاري ها نقش تعيين كننده اي دارد.

نكتة آخر تقويت بنيان هاي اعتقادي و التزام عملي به مقررات و آداب اسلامي است كه فضاي خانه را معطر مي كند و شياطين را دور مي سازد. سعي كنيد نماز را در اوّل وقت در خانه به جا آوريد. مجلس قرائت قرآن و دعا و يا مراسم روضه خواني و توسلات را در منزل بر پا كنيد و همسر و فرزندتان را در اين جهت تشويق نماييد. از خدايي كه مقلّب القلوب است، بخواهيد آن ها را هدايت نمايد. قطعاً دعا و عمل شما كارساز خواهد بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.